با انواع رژیم گیاهخواری آشنا شوید

انواع رژیم گیاهخواری

چندین نوع سبک گیاهخواری وجود داره که افراد بر اساس اون چیزی که از خوردنش اجتناب می کنند دسته بندی شدن. اگه بخوام خیلی ساده معرفی کنم، میشه به دسته‌های زیر تقسیمشون کرد:

  1. وگن یا وگان:

    وگن‌ها گیاهخواران کامل هستند یعنی هیچ گونه محصول حیوانی رو مصرف نمی‌کنند. اونها علاوه بر اجتناب از خوردن گوشت انواع حیوان ها (گوشت قرمز، مرغ و ماهی و…) فرآورده های جانبی حیوانات مثل عسل، ژلاتین، تخم مرغ و لبنیات هم مصرف نمی کنند. وگان‌ها معمولا استفاده از محصولات حیوانی مثل چرم، ابریشم و پشم رو هم خلاف سبک زندگی انسانی می‌دانند.

  2. لاکتو وجترین:

    گیاهخواران لاکتو گوشت قرمز، ماهی، مرغ یا تخم مرغ نمی‌خورند. ولی محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست رو مصرف می‌کنند.

  3. اوو وجترین (ovo):

    گیاهخواران اوو گوشت قرمز، ماهی، مرغ یا لبنیات نمی‌خورند. ولی تخم مرغ رو مصرف می کنند.

  4. لاکتو-اوو وجترین:

    گیاهخواران لاکتو اوو گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی یا مرغ مصرف نمی کنند. با این حال، گیاهخواران لاکتو اوو از محصولات لبنی و تخم مرغ استفاده می کنند. که این رایج ترین نوع گیاهخواری هست.

  5. پسکاترین (Pescatarian) یا ماهی خواران:

    این افراد گرچه از نظر فنی گیاهخوار نیستند، ولی مصرف گوشتشون رو فقط به ماهی و غذاهای دریایی محدود می کنند. پسکاترین‌ها گوشت قرمز، گوشت سفید یا مرغ رو مصرف نمی کنند. این رژیم یک جورایی “نیمه گیاهی” یا “انعطاف پذیر” هم محسوب می‌شود.

  6. پولوترین (Pollotarian):

    این رژیم “نیمه گیاهخواری” دقیقاً مانند پسکاترین، مصرف گوشت رو فقط به مرغ محدود می‌کند و رسماً گیاهخواری محسوب نمی‌شوند. پولوترین گوشت قرمز یا ماهی و غذاهای دریایی مصرف نمی کنند.

  7. انعطاف پذیر:

    یک رژیم غذایی گیاهی با غذای گوشتی گاه به گاه در منو. این افراد تمام تلاش خودشون رو برای محدود کردن مصرف گوشت تا حد ممکن انجام می دهند و رژیم غذایی تقریباً گیاهی دارند. البته این از نظر فنی رژیم “گیاهخواری” محسوب نمی شود، اما خب تلاششون قابل تقدیره!

اما به طور کلی هر رژیمی که به شکلی خوردن گوشت حیوان رو حذف می کنه، گیاهخواری محسوب میشه. تصمیم برای گیاهخواری چه برای حمایت از حیوانات و انگیزه های محیط زیستی دیگه باشه و چه برای تغییر سبک زندگی و حتی سلامت روحی و جسمی، همگی نهایتا به بهتر شدن دنیای ما کمک خواهد کرد.

©️ تمامی حقوق برای مجله خانوادگی گیاهخواران محفوظ است. سپاسگزاریم که مطالب وی‌جی‌ها را بدون ذکر منبع کپی نمی‌کنی 💚